چشم انداز ديدار اوباما و مدودف در كاخ سفيد
صمیمی صمیمی

روساي جمهوري امريكا و روسيه، پنجشنبه جاري (‪ ۲۴جون/ ‪ ۳سرطان) در كاخ سفيد ديدار و درباره مسايل مختلف -از جمله عضويت روسيه در سازمان جهاني تجارت- گفت و گو و تبادل نظر مي‌كنند.

عضويت روسيه در سازمان جهاني تجارت - اقدامي كه بالقوه سيستم اقتصادي و سياست خارجي روسيه را تحت تاثير، قرار و حتا تغيير خواهد داد- در صدر گفت وگوهاي روز پنجشنبه بارك اوباما و دیميتري مدودف در كاخ سفيد قرار دارد.

مناسبات واشنگتن - مسكو كه در پي درگيري سال ‪ ۲۰۰۸روسيه و گرجستان متشنج شده بود، از چندي پيش رو به بهبود گذاشت. پيمان كاهش تسليحات هسته‌ یي كه ماه اپريل در پراگ به امضاي دو كشور رسيد، به نوعي از بهبود روابط ميان دو كشور نشان دارد. از اين رو، گام بعدي در بهبود بيشتر اين مناسبات، تقويت سطح همكاري‌هاي اقتصادي طرفين است.

سازمان جهاني تجارت با ‪ ۱۵۳عضو، ‪ ۹۶درصد مبادلات تجاري جهان را در كنترول دارد. روسيه با سهم ‪ ۲درصدي در مبادلات تجاري جهاني، در سال ‪ ۱۹۹۳خواستار عضويت در اين سازمان شد. امريكا از سال ‪ ،۲۰۰۲اقتصاد روسيه را به عنوان اقتصادي بازار مبنا به رسميت مي‌شناسد.

مقررات ورود مرغ و گوشت امريكا، محدوديت هاي مربوط به يارانه‌هاي كشاورزي، قوانين مرتبط با شركت‌هاي دولتي و تعرفه صادرات الوار(چوب چارتراش)، از جمله موانع پيش روي عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني است كه در مجموع مي‌توان آنها را به صورت دوجانبه با امريكا حل و فصل كرد.

سوالات و ترديدهاي احتمالي به جامانده پس از نشست اوباما و مدودف، مي تواند در نشست گروه ‪ ۸و نشست گروه ‪ ۲۰كه در تاريخ ‪ ۲۶و ‪ ۲۷جون (‪ ۶و ‪۷ ماه سرطان) در تورنتوي كانادا برگزار مي‌شود، حل و فصل شود. روسيه تنها عضو اين دو گروه ‪ ۲۰است كه هنوز به عضويت سازمان جهاني تجارت درنيامده است.

با اين همه بايد گفت، مانع اصلي بر سر راه عضويت روسيه در سازمان جهاني تجارت، فقدان اعتماد دو جانبه است. مذاكره‌كننده گان تجاري روسيه از آن بيم دارند كه امريكايي‌ها دغدغه‌هاي جديدي را پس از حل و فصل مسائل و موضوعات مهم براي آن‌ها ايجاد كنند.

ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه، يك سال پيش، با ذكر اين نكته كه در مقایسه با عضويت روسيه در سازمان جهاني تجارت، وحدت گمركي روسيه با بلاروس و قزاقستان، از اولويت بيشتري برخوردار است، مذاكره‌كننده گان امريكايي را به نوعي كنار گذاشت. اما، اكنون، عضويت در اين سازمان براي روسيه در اولويت قرار دارد و پيوستن به اين سازمان به تصميمات سياسي دو رييس جمهوري منوط است.

بحران اخير مالي جهان، روسيه را بر سر دو راهي قرار داده است. كرملين هنوز دل نگران كاهش ‪ ۸درصدي توليد ناخالص ملي‌اش در سال گذشته است كه برغم قرار داشتن در رديف سوم جهاني به لحاظ ذخاير و منابع، توليد ناخالص اش در قياس با ساير اعضاي گروه ‪ ،۲۰كاهش بيشتري داشت.

 

در حال حاضر، روند احياي اقتصاد جهاني رو به بهبود است اما، مسكو با گزينه انتخاب بين مدرن‌سازي و آزادسازي اقتصادي و يا اقتصاد متكي به دالرهاي نفتي مواجه است.

بيشترين منفعت روسيه از عضويت در سازمان جهاني تجارت متوجه بخش‌هاي خدمات بازار داخلي و سرمايه‌گزاري مستقيم خارجي خواهد بود. اكنون، زمان آن فرارسيده است تا اوباما و مدودف موانع موجود بر سر راه ورود روسيه را به سازمان جهاني تجارت از ميان بردارند. ماحصل ترغيب روسيه به مدرن سازي، به نفع دو كشور خواهد بود. روسيه نيارمند مدرن ساختن نظام اقتصادي خود است و امريكا هم براي حل و فصل مصايب خودآفريده در افغانستان و منطقه به همكاري روسيه نيازمند است.


June 22nd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی